تبلیغات
دانستنیهای حمل و نقل ریلی - شناسایی ناوگان ریلی بخش اول
 
دانستنیهای حمل و نقل ریلی
تمام راهها به راه آهن ختم میشود
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دل قوی
نویسندگان

شناسایی ناوگان ریلی

مقدمه :

     منشاء تحولات اقتصادی سیاسی اجتماعی و پیشرفتهای تکنولوژیکی که از اواسط قرن نوزدهم جهان را دگرگون کرد با ابداع لکوموتیو بخار آغاز شد و باتوسعه حمل و نقل ریلی، تداوم یافت و حتی امروزه نیز که دو موضوع محیط زیست و انرژی به عنوان اصلی ترین دغدغه بشر مطرح می باشد. باز نسخه توسعه حمل و نقل ریلی را به عنوان باصرفه ترین، ایمن ترین و پاک ترین روش حمل و نقل انبوه و عمومی می طلبد. متعاقب لکومتیو بخار، ابداع لکوموتیوهای دیزلی، و در آینده نزدیک لکوموتیوهای فیوسل، مولد تغییراتی در کلیه عرصه های اجتماعی خواهند شد که در تصور امروز ما نمی گنجد. . لذا درك وآگاهی از رویكردهای نوین در فناوریهای ناوگان ریلی می تواند گامی در جهت برنامه ریزی بهتر توسعه ناوگان ریلی باشد

 تعریف ناوگان ریلی :

       ناوگان ریلی به مجموعه ای از ماشینهای ریلی گفته می شود که به صورت منفرد یا مرکب در قالب قطار تنظیم و جهت حمل بار یا جابجایی مسافر و یا خدمات امداد و پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه اصطحکاک غلتشی ناچیز بین چرخ و ریل، یکی از ویژگیهای اساسی تمیز ناوگان ریلی از سایر وسایل نقلیه زمینی محسوب می شود اما باتوجه سیستم های مدرن قطارهای الکترو مغناطیسی (ماگلو) و حذف اصطکاک غلتشی تنها حرکت در مسیر مقید شده خط، به عنوان مشخصه اصلی ناوگان ریلی جدید شمرده می شوند (شکل 1)

انواع ماشینهای ریلی :

  باتوجه به مزیتهای نسبی حمل و نقل ریلی در زمینه های ایمنی، سرعت صرف انرژی، محیط زیست و قابلیت جابجایی انبوه، مهندسی حمل ونقل ریلی همگام با سایر بخشهای صنعتی موفقیتهای بزرگی را در زمینه های فناوریهای جدید و هوشمند کسب کرد و این امر موجب توسعه در کلیه بخشهای حمل و نقل ریلی بالاخص طراحی و ساخت انواع ماشینهای ریلی گردید در یک طبقه بندی اجمالی می توان ناوگان ریلی را برحسب نوع کاربری بشرح ذیل تقسیم کرد

ناوگان کشش یا لکوموتیو : کلیه ماشینهای ریلی که صرفاً مولد قدرت و نیروی محرکه قطارها را تامین می کنند.

1-     ناوگان باری : مجموعه واگنهایی که صرفاً برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند و فاقد کشنده سرخود می باشند.

2-     ناوگان مسافری : مجموعه ماشینهای ریلی که جهت جابجایی مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شامل دو دسته بشرح ذیل می باشند:

1-3- سالنهای مسافری یدک و غیرکشنده که بوسیله لکوموتیو کشیده می شوند. (انواع سالنهای مسافری غیرکشنده)

2-3- ناوگان مسافری خودکشش شامل انواع ترن ستها، ریل باسها، ترامواها و ...

4-ناوگان امداد و پشتیبانی : مجموعه ماشینهای ریلی که در قالب قطار نجات، بازرسی، و نگهداری مکانیزه خط مورد استفاده قرار می گیرد. اعم از جراثقالهای ریلی، واگنهای هلال احمر و ....

ملاحظات کلی در تجهیز ناوگان ریلی :

   هر شرکت راه آهن برحسب هدف و وظایفی که دارد و برحسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی حوزه فعالیت خود و برحسب مشخصات فنی خط و ابنیه می بایستی ناوگان مناسب و مورد نیاز خود را تامین و تجهیز کند. درصورتی که هدف اصلی شرکت توسعه حمل بار و ترانزیت کالا باشد. ترجیجاً ناوگان را متناسب با حجم و ظرفیت تقاضا و نوع کالای مورد حمل بایستی تجهیز کند زیرا مشخصات فنی لکوموتیو مستقل از مشخصات قطاری که می کشد نیست. استفاده از لکوتیوهای چندمنظوری (باری مسافری) برای راه آهنهای دارای رژیم پایدار حمل بار و مسافر ویا راه آهنهای صرفاً باری یا صرفاً مسافری از لحاظ فنی و اقتصادی به صرفه نیست. ضمناً می بایستی ظرفیت ناوگان کشش با تعداد واگنها و ماشین آلات پشتیبانی از یک سو و ظرفیت خطوط و تقاضا از سوی دیگر سازگاری داشته باشد. تا گردش قابل قبول و متعارفی از مجموعه ماشینهای ریلی خود داشته باشد بنحویکه هیچگاه بخشی از ناوگان بخاطر محدودیت در سایر ماشین آلات و امکانات متوقف و بلا استفاده نماند.





نوع مطلب : لكوموتیو، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :