تبلیغات
دانستنیهای حمل و نقل ریلی - آشنایی باانواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ج.ا. ایران-ادامه
 
دانستنیهای حمل و نقل ریلی
تمام راهها به راه آهن ختم میشود
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دل قوی
نویسندگان

ج : لکوموتیوهای G16  :

با افزایش حمل و نقل و به منظور بالا بودن توان ناوگان این دسته از لکوموتیوها از نوع سه محوره دارای طول و وزن قدرت زیادتر از مدل قبلی بود از سال 1336 به راه آهن ایران تحویل گردید، دارای یکدستگاه موتور 5467C شانزده سیلندر با مشخصات لکوموتیوهای G12  که در آن از یکدستگاه ژنراتور اصلی DC مدل D-12-L استفاده شده است این لکوموتیوها دارای شش دستگاه تراکشن موتور مدل D-47 می باشد و بقیه مشخصات فنی آن تقریباً شبیه لکوموتیوهای G12 می باشد.

د : لکوموتیوهای G18 :

این دسته لکوموتیوها در سال 1342 وارد ناوگان حمل و نقل ریلی گردید دارای موتور 567C هشت سیلندر تک بلوری و یکدستگاه ژنراتور DC مدل D-25 و چهار دستگاه تراکشن موتور مدل D-75 می‌باشد بغیر از تغییراتی که در اطاق راننده و محل باطری ها داده شده بقیه مشخصات تقریباً همانند G8 طراحی گردیده است. این لکوموتیوها جهت مانور در ایستگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.

لکوموتیوهای G22

این لکوموتیو از نوع دیزل الکتریک و تک کابین و چهار محوره می باشد که از سال 1354 به ناوگان حمل و نقل ریلی ایران وارد شده و به دیزلهای سبک (شمالی) مشهور هستند.

لکوموتیوهای مورد بحث مجهز به یکدستگاه موتور دیزل دوازده سیلندر V شکل 45 درجه (خورجینی) مدل 645E دو زمانه بلووری وانژکتور مستقل با نسبت تراکم 1: 16 می باشد.

سیال خنک کننده آن آب بوده و دارای دو سلیستم روغنکاری مجزا (اصلی،خنک کننده پیستونها) می‌باشد.

در قسمت عقب موتور، انتهای میل لنگ از طریق فلایویل به یکدستگاه ژنراتور اصلی مدل D-25-P از نوع DC با ولتاژ و جریان بالا کوپل شده و آن را به گردش درمی آورد. برق تولیدی این ژنراتور به مصرف چهار دستگاه تراکشن موتور مدل D77 می رسد. محور ژنراتور اصلی از قسمت جلو توسط کوپلینگ به یکدستگاه کمپرسور سه سیلندر دومرحله ای مدل WBO متصل می باشد که باعث به گردش درآوردن آن شده و هوای مصرفی لکوموتیو و قطار را تامین می نماید.

در بالای ژنراتور اصلی مابین دو بلوور بر روی شاسی پیش بینی شده یکدستگاه ژنراتور کمکی مدل A-8102 باتوان 18KW از نوع DC نصب شده که دور خود را از طریق کوپلینگ از چرخدنده انتهای موتور دریافت می کند و وظیفه تولید برق با ولتاژ پایین جهت شارژ باطری ها و تحریک ژنراتور اصلی و سایر مصرف کننده های فشار ضعیف را بعهده دارد. آب موتور بوسیله چهار دستگاه رادیاتور کوچک و بزرگ که بصورت سری و موازی در بالا و انتهای لکوموتیو نصب شده خنک می شود و یک دستگاه پروانه که حرکت خود را از طریق جعبه دنده که توسط کوپلینگ در سر میل لنمگ در جلوی موتور متصل شده به گردش درمی آید و وظیفه خنک نمودن رادیاتورها را بعهده دارد. توضیح اینکه حرکت پروانه از طریق یکدستگاه کلاج پنوماتیکی که فرمان بکار انداختن آن توسط ترموستات مربوطه انجام می شود تامین می گردد. هوای مصرفی موتور جهت احتراق توسط دو دستگاه بلوو نصب شده در انتهای موتور دریافت می نماید تامین می گردد. در مدخل ورودی هوا به بلوور دو دستگاه فیلتر فلزی روغنی جهت صاف کردن هوای ورودی پیش بینی شده است . در بالا و طرفین جلوی موتورخانه و پشت کابین خودکارهای برقی پروانه و مقاومتهای ترمز دینامیک نصب شده است. فضای بین کابین راننده و موتورخانه را کابین برق تشکیل می دهد که کلیه سیستمهای کنترلی لکوموتیو در آن تعبیه گردیده است. در قسمت جلوی لکوموتیو کابین راننده قرار دارد که تجهیزات پانل فرماندهی شامل کلیه وسایل کنترلی مانند رگلاتور حرکت و دینامیک و مارش و ترمزهای سه دنده برای لکوموتیو و شش دنده برای قطار و کلیدها و نشاندهنده ها می باشد و قسمتی از تجهیزات کنترلی نیز در پشت سر راننده قرار دارد.

این کابین دارای صندلی راننده و کمک و همچنین وسایل رفاهی از قبیل آبسردکن، بخاری و منقل) می‌باشد. در قسمت جلو اطاق راننده دماغه واقع شده که در آن هشت دستگاه باطری از نوع اسیدی یا پتاسی برق 64 ولتی موردنیاز استاتور موتور، پمپ سوخت و مدار روشنایی را قبل از روشن شدن موتور تامین می نماید.

هنگام روشن کردن ژنراتور موتور ژنراتور بصورت الکترو موتور عمل نموده و میل لنگ را بحرکت درمی آورد و در نتیجه موتور بکار می افتد. کلیه وسایل و دستگاه های ترمز در داخل کابین راننده در جایگاه ویژه ای در وسط قرار گرفته است.

مخزن سوخت در پایین ترین نقطه به زیر شاسی بسته شده و سوخت مصرفی لکوموتیو را حمل و یکدستگاه پمپ برقی وظیفه کشیدن سوخت از مخزن و انتقال آن بطرف موتور را بعهده دارد.

راننده و بوق پاکن ها بروی درب و پنجره های جلو عقب کابین لکوموتیو و یکدستگاه زنگ ناقوسی زیر کابین سمت راست جزو مصرف کنندگان هوای کمپرسور می باشند.

یکدستگاه پروانه بزرگ (ونیتلاتور) که حرکت خود را بوسیله کوپلینگ از ژنراتور کمکی و موتور دریافت می کند که وظیفه خنک کردن تراکشن موتورهای جلو و ژنراتور اصلی و تحت فشار قرار دادن فضای موتورخانه را بعهده دارد. همچنین یکدستگاه پروانه دیگر در انتهای لکوموتیو با جعبه دنده پروانه خنک کننده رادیاتور کوبل شده و هوای لازم جهت خنک کردن تراکشن موتورهای بوژی عقب را تهیه می نماید.

در زیر ایوان دو دستگاه مخزن ذخیره هوای فشرده جهت تامین هوای مورد نیاز سیستم ترمز و سایر ادوات پیش بینی شده و روی بوژی ها در هر سمت دو دستگاه جعبه شن جهت استفاده در سیستم شن پاش در نظر گرفته شده است.

در جلو و عقب لکوموتیو دو دستگاه قلاب اتوماتیک و لوله های اصلی و تعادل و همچنین چهار دستگاه تامپون تعبیه گردیده است.

جهت دسترسی به اطاق موتورخانه و ورود به کابین راننده دو دستگاه پله در عقب و طرفین و یکدستگاه در جلو و سمت چپ قرار دارد و پله سمت راست طرف راننده مخصوص دستیابی به دماغه و استقرار مانورچی می باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها : لكوموتیوGM،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :