تبلیغات
دانستنیهای حمل و نقل ریلی - آشنایی باانواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ج.ا. ایران-ادامه
 
دانستنیهای حمل و نقل ریلی
تمام راهها به راه آهن ختم میشود
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دل قوی
نویسندگان

  لکوموتیوهای GT26CW                                         

این لکوموتیو از نوع دیزل الکتریک می باشد که از سال 1350 در ناوگان حمل و نقل ریلی ایران وارد شده و از نوع شش محوره بوده و به لکوموتیوهای سنگین مشهور هستند.

این نوع لکوموتیوها در مدلهای ,GT26CW,GT26CW GT26CW-2A از نوع تک کابین در راه آهن ایران مورد استفاده قرار می گیرد، دارای موتور دیزل 16 سیلندر V شکل (خورجینی) مدل 645E3B,645E3 دو زمانه توربوشارژ داراست که اگزوز آن در بالای موتور امتداد یافته و پس از اتصال به توربین، به بیرون تخلیه می شود. این موتور با آب خنک می شود و به سه سیستم روغنکاری مجزا مجهز است.

در عقب موتور میل لنگ به یک مجموعه ژنراتور مدل AR-10A5-D14 و یا  AR-10A5-D18  که شامل دو ژنراتور اصلی و همراه است کوپل شده و آتن را به گردش درمی آورد. برق تولیدی ژنراتور اصلی که از نوع متناوب با ولتاژ و جریان بالا پیش بینی شده و توسط یکسری یکسوکننده (دایود) بصورت مستقیم درآمده و در شش دستگاه تراکشن موتور مدل D77B که بروی دو دستگاه بوژی نصب گردیده اند مصرف می گردد.

ژنراتور همراه برق متناوب تولید می کند و علاوه بر اینکه موجب گردش سه دستگاه الکتروموتور پروانه خنک کننده رادیاتور و موتور مکنده (تصفیه) اطاق تمیز می شود بخشی از آن پس از یکسوشدن وظیفه تحریک میدان ژنراتور اصلی را بعهده دارد.

میل لنگ از قسمت جلوی موتور از طریق کوپلینگ به یکدستگاه کمپرسور 3 سیلندر دومرحله ای مدل WBO متصل بوده و با به گردش درآوردن آن هوای فشرده موردنیاز جهت لکوموتیو و قطار را تامین می نماید.

یکدستگاه ژنراتور کمکی DC مدل A-8102 باتوان 18KW و یا از نوع AC مدل A-8147 با توان 18KW که تبدیل به نوع DC می گردد که از طریق کوپل و چرخ دنده از سمت عقب و بالا با موتور مرتبط و برحکت درآمده و تولید برق با ولتاژ پایین جهت شارژ باطری ها و تحریک ژنراتور همراه و روشنایی و سایر مصرف کننده های فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد.

آب خنک کنده موتور توسط 6 دستگاه رادیاتور که بصورت سری و موازی در بالا و انتهای لکوموتیو نصب شده بوسیله سه دستگاه پروانه الکتریکی خنک می گردد.

فضای بین موتورخانه و کابین خودکارهای برقی به اتاق تمیز موسوم است.

در طرفین این اطاق صافی های فلزی که با مشخصات خاصی نصب شده که وظیفه گرفتن ذرات درشت و گرد و غبار موجود در هوای ورودی را به کمک پمپ مکنده اطاق تمیز بعهده دارد. این ذرات از طریق کانال مربوطه (بالای بوژی جلو محور دوم) به خارج هدایت می گردد. هوای مورد نیاز جهت احتراق موتور بوسیله توربوشارژ از طریق اطاق تمیز تهیه و در مسیر آن دواده عدد صافی مقوایی تهیه شده و پس از آنها به کانال های ایرباکش وارد می شود . در طرفین و قسمت بالای اطاق تمیز مقاومت های ترمز دینامیک نصب شده و پروانه خنک کننده در بین آنها در قسمت فوقانی قرار گرفته است.

در جلوی اطاق تمیز کابین خودروها و تجیهزات الکتریکی واقع شده که کلیه سیستم های کنترلی لکوموتیو در آن پیش بینی شده است. همچنین دو عدد صافی مقوایی نصب شده در داخل اطاق تمیز وظیفه صاف کردن هوای ورودی به این کابین را بعهده دارد.

در جلوی کابین خودکارها، اطاق راننده (لکوموتیوران) قرار گرفته و داخل آن پانل فرماندهی لکوموتیوران که شامل وسایل کنترلی مانند فرمان رگلاتور (حرکت، دینامی،مارش) و ترمزهای سه دنده مخصوص لکوموتیو و شش دنده برای قطار و کلیدها و نشاندهنده ها که قسمتی از آنها نیز در پشت سر راننده قرار گرفته است.

دو صندلی راننده و کمک و همچنین وسایل رفاهی از قبیل آبسردکن، بخاری، منقل و یخچال در آن نصب گردیده است.

در جلوی کابین راننده دماغه قرار گرفته که در داخل آن کلیه وسایل و دستگاه های ترمز تعبیه شده است. مخزن سوخت مصرفی موتور در زیر شاسی پیش بینی شده که با استفاده از یک دستگاه پمپ برقی وظیفه انتقال سوخت را از مخزن به مدار مربوطه را بعهده دارد.

تعداد هشت دستگاه باطری از نوع اسیدی و یا پتاسی، که در دو طرف زیرشاسی در جعبه مخصوص نصب شده است.

این باطری ها وظیفه ذخیره سازی برق 64 ولتی موردنیاز مدار استارت و بکار انداختن پمپ کمکی روغن توربوشارژ و پمپ سوخت و ... را قبل از روشن شدن موتور بعهده دارد. دو دستگاه موتور استارت DC  بصورت سری در سمت راست موتور با دنده فلابویل درگیر و وظیفه روشن کردن موتور را بعهده دارد . بوق بصورت شیپوری دوطرفه بالای کابین راننده و برق پاک کن ها بروی درب و بالای پنجره های جلو و عقب کابین لکوموتیو و یکدستگاه زنگ ناقوسی زیرکابین سمت راست جزو مصرف کنندگانهوای تولیدی کمپرسور می باشند.

علاوه بر وسایل فوق یکدستگاه دمنده بزرگ (ونتیلاتور) در اخل اطاق تمیز نصب شده که نیروی محرکه خود را از طریق کوپلینگ با ژنراتور کمکی از موتور دیافت کرده و وظیفه آن انتقال قسمتی برای خنک کردن ژنراتور اصلی و همراه، ارسال و خروجی آن وارد اطاق موتورخانه شده و موجب تحت فضار نگاه داشتن فضای این اطاق می گردد. این سیستم از ورود گردو غبار از خارج به داخل جلوگیری می نماید. در چهارطرف لکوموتیو پله پیش بینی شده که جلو و سمت راننده مخصوص مانورچی و دست یابی به قسمت جلو، ولی سه پله بعدی مخصوص دستیابی به داخل کابین و سکوهای مجهز به حفاظ طرفین می باشد دو دستگاه سیر و قلاب اتوماتیک همراه با زنجیر و چهار دستگاه تامپون در جلو و عقب نصب شده بر روی بوژی ها به ازای هر چرخ یک سیلندر ترمز و همچنین برای جلوگیری از لغزندگی و درجا زدن چرخها هشت جعبه مخصوص شن در چهار طرف بوژی ها پیش‌بینی گردیده است. در قسمت پیشنانی و طرفین نورافکن و تابلوهای شماره لکوموتیو نصب شده است. مخازن ذخیره هوای فشرده در طرفین و زیر ایوان قرار گرفته است.





نوع مطلب : لكوموتیو، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :