تبلیغات
دانستنیهای حمل و نقل ریلی - دستگاه سوخت رسانی
 
دانستنیهای حمل و نقل ریلی
تمام راهها به راه آهن ختم میشود
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دل قوی
نویسندگان
سیزدهم دی 89 :: نویسنده : علی دل قوی

دستگاه سوخت رسانی مهمترین قسمت موتورهای دیزل است.کاراصلی آن،عبارت از تزریق مقدار مشخصی از سوخت در زمان معینی به داخل اتاقک احتراق می باشد.دستگاه سوخت رسانی امروزه،نتیجه تحقیقات وپیشرفت های زیادی است که درگذشته پژوهشگران وتولید کنندگان موتورهای دیزل انجام دادهاند.این دستگاه در ابتدابسیار بزرگ بوده،درحالی که امروزه از نظر وزن سبک واندازه آن کوچک وهمچنین طراحی وساخت وعملکرد آن بسیار دقیق وقابل اطمینان می باشد.

وظیفه دستگاه سوخت رسانی موتورهای دیزل

1-مقدار سوخت:دستگاه سوخت رسانی باید مقدار سوخت مورد نیاز موتور را تامین کند که این مقدار به سرعتهای مختلف موتور بستگی دارد مثلا در دور آرام مقدار سوخت مصرفی کمتر ودر دور بالا بلعکس .

2-زمان تزیق سوخت:زمان تزیق سوخت به داخل اتاقک احتراق باید آخر تراکم صورت گیرد (30-20درجه قبل از نقطه مرگ بالا).زیرادراین نقطه است که هوای داخل اتاق احتراق گرمترین حالت راخواهد داشت.

3-فشار سوخت:دستگاه سوخت رسانی باید به میزان معینی فشار داشته باشد تا بتواند سوزن انژکتور را داخل سوخت پاش بالا برده و پس از باز شدن سوراخ سوخت پاش،سوخت رابه داخل اتاقک احتراق تزریق کند.

4-پودر شدن سوخت:پودر شدن سوخت به معنای شکستن آن به صورت ذرات بسیار ریز می باشد.برای احتراق کامل ،باید سوخت به صورت پودر تزریق شود.

5-توزیع سوخت:علاوه بر اینکه تزریق سوخت توسط پمپ انژکتور باید به موقع انجام گیرد،توزیع سوخت نیز به سیلندر ها موتور با توجه به ترتیب احتراق موتور باید صحیح باشد.

6-کنترل شروع و پایان تزریق سوخت:تزریق سوخت باید سریع شروع شده و زودتر خاتمه یابد.هرگونه تاخیردرشروع تزریق،تایمینگ پمپ با موتور را تغییر خواهد داد.این کار سبب دیر روشن شدن موتور وبدکار کردن آن می گردد.

دستگاه سوخت رسانی با پمپ انژکتور ردیفی(کتابی)

این دستگاه توسط شرکت های مختلفی مانند بوش امریکایی،بوش آلمانی و سی ا وی و غیره ساخته شده و بطور وسیع بر روی موتورهای دیزل نصب شده است.قسمت های تشکیل دهنده و طرز کار آن ها بشرح زیر است.

1-پمپ انژکتور:این پمپ،مقدار سوخت،فشار وزمان تزریق سوخت را فراهم نموده و سوخت مورد نیاز انژکتوررا کنترل می نماید.برای هر یک از سیلندرهای موتور یک واحد پمپ در نظر گرفته شده ومجموعه آنها در یک محفظه قرار گرفته است.این مجموعه بوسیله میل بادامک دار پمپ،کار می کند.

2-رگولاتور:رگولاتورها معمولا از نوع وزنه ای بوده و در قسمت عقب محفظه پمپ انژکتور بطور جداگانه ولی متصل به پمپ انژکتورنصب شده است.رگولاتور مقدار سوخت مورد نیاز موتور را تنظیم نموده وبرای کلیه سرعت های موتور مقدار سوخت را کنترل می کند. به عبارت دیگر سرعت موتور را بین حداقل وحداکثر نگاه می دارد.

3-لوله های فولادی فشارقوی:این لوله ها سوخت را از پمپ به انژکتورها می رسانند.

4-انژکتور:سوزن وسوخت پاش داخل اتاقک احتراق قرار گرفته وسوراخ سوخت پاش با فشار سوخت باز شده وبا فشار فنر بسته می شود.سوزن انژکتور به انواع واقسام مختلف بوده ولی همگی یک کار مهم انجام می دهند و آن پودر کردن سوخت وتزریق آن به داخل اتاقک احتراق می باشد

5-فیلترهای سوخت:در مدار سوخت رسانی ،صافی ها وگیرنده های آب(استکانی)ومواردخارجی قرار داده شده که از صدمه دیدن قطعات حساس دستگاه سوخت رسانی جلوگیری می کند.

دستگاه سوخت رسانی با پمپ انژکتور دوار(آسیابی)

این دستگاه نسبتا کوچک وکم حجم بوده و برای موتورهای دیزل با توان کم ومتوسط به کار می رود پمپ انژکتور دوار توسط کارخانجات مختلفی مانند بوش آلمان ،بوش آمریکایی،سی ا وی ساخته شده وبر روی موتورهای دیزل پر دور و چند سیلندر در مدل های مختلف نسب می شود.

قسمت های اصلی وطرز کار آنها به شرح زیر می باشد.

1-پمپ انژکتور:این نوع پمپ انژکتور دارای دو یا چهار عدد پلانجر بوده و سوخت را با فشار پمپ اولیه به روتور تقسیم کننده می رساند.سپس مانند دلکوی موتور های بنزینی سوخت رابه انژکتورهای موتور تحویل می دهد همچنین تنظیم مقدار سوخت و تایمینگ پمپ (آوانس یا رتارد)به وسیله پمپ انژکتور کنترل می شود.

2-رگولاتور:این پمپ ها از نوع مکانیکی یا هیدرولیکی بوده و بسته به نیاز موتور بر روی پمپ ها نصب می شود.این وسیله برای محدود کردن سرعت ویا تغییر سرعت موتور می باشد.

3-سایرقسمتهای پمپ همان قطعاتی هستند که در دستگاه سوخت رسانی پمپ انژکتور ردیفی گفته شده وبشرح زیر می باشد:1-لوله های فشار قوی.2-انژکتور و سوزن انژکتور.3-فیلترها.

دستگاه سوخت رسانی فشار زمانی(  ( p t  

این دستگاه توسط تولید کنندگان موتور های دیزل کامنز ساخته شده و  ptنامیده می شود.علت انتخاب این کلمه این است که مقدار سوخت تزریق شده در اتاقک احتراق به فشار و به مدت زمان ورود سوخت به انژکتور بستگی دارد.

هر دو فاکتور در مقدار سوخت ورودی به اتاقک احتراق تاثیر دارند.اگر هر دو فاکتور فشار انژکتور و مدت زمان ورود سوخت به انژکتور ثابت باشند.مقدار ثابت ومعینی از سوخت به هر یک از انژکتورها خواهد رسید.درصورتی که هر یک از فاکتورهای فشار یا زمان تغییر کند،مقدار سوخت وارده به انژکتورها نیز تغییر خواهد کرد.

بنابر این دستگاه سوخت رسانی  ptبا استفاده از تغییرات فشار وزمان،مقدار صحیحی از سوخت رابرای شرایط مناسب کاری موتور فراهم می کند.

.پمپ دنده های سوخت از باک کشیده وبه انژکتورها می رساند.

این سوخت که فشار آن کم است نمی تواند انژکتور را بکار اندازد.انژکتورها بطور مکانیکی بوسیله بادامک های میل سوپاپ موتور،تاپت ها،میل تاپت هاونگشتی هاعمل نموده وسبب پایین رفتن پلانجر انژکتورها شده وسوخت را فشار زیاد به داخل اتاقک احتراق تزریق می نماید.دنده های پمپ حرکت خود را ازچرخ دنده های میل لنگ می گیرند.بنابراین سرعت پمپ و مقدار سوخت تحویلی به دور موتور بستگی دارد



نوع مطلب : لكوموتیو، 
برچسب ها : دستگاه سوخت رسانی، انژكتور، پمپ انژکتور دوار(آسیابی)، پمپ انژکتور ردیفی(کتابی)،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :