تبلیغات
دانستنیهای حمل و نقل ریلی - آشنایی باانواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ج.ا. ایران
 
دانستنیهای حمل و نقل ریلی
تمام راهها به راه آهن ختم میشود
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دل قوی
نویسندگان

انواع لکوموتیوهای مورد استفاده در ناوگان کشش راه آهن ایران تا سال 1336 هـ . ش که ناوگان کشش راه آهن ایران صرفاً با لکوموتیوهای بخار تامین می شد و نخستین لکوموتیوهای دیزل از سال 1336 وارد ناوگان راه آهن ایران گردید و در حال حاضر لکوموتیوهای دیزل الکتریک ساخت شرکت جنرال موتور امریکا، لکوموتیوهای مانوری دیزل الکتریک هیتاچی و لکوموتیوهای دیزل الکتریک جنرال الکتریک ساخت کانادا و لکوموتیوهای دیزل الکتریک آلستوم درحال بهره برداری می باشند که ذیلاً به مشخصات کای آنها می پردازیم.

         

1-     لكوموتیوهای GM

لکوموتیوهای دیزل الكتریك (GM) که در مدلهای مختلف در خدمت راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد از یک موتور دیزل دو زمانه استفاده شده است. که ترتیب تبدیل انرژی ها در این نوع لکوموتیوها بشرح ذیل است :

1-  تبدیل انرژی شیمیایی حاصل از ترکیب سوخت و اکسیژن هوا در سیلندرهای موتور دیزل به انرژی حرارتی .

2-  انرژی حرارتی تولید شده سبب انرژی مکانیکی به پیستون و میل لنگ منتقل و موجب حرکت دورانی آن می گردد.

3-   انتقال حرکت دورانی میل لنگ به محور ژنراتور اصلی و تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی .

4-  انتقال انرژی الکتریکی حاصل از ژنراتور اصلی به تراکشن موتورها و تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی که سبب حرکت دورانی محور تراکشن موتور می گردد .

5-  انتقال این حرکت دورانی بوسیله چرخدنده به محورهای لکوموتیو که سبب حرکت انتقالی چرخها شده و نیروی کشش لکوموتیو را تامین می نماید.

جدول مشخصات کلی لکوموتیوهای GM موجود در راه آهن ایران

ردیف

مدل

تعداد سیلندر

توان مفید به اسب بخار

پرخورانی

تعداد بوژی و محور

1

G8

(مانوری)

8

875

سوپر شارژ (بلوری)

2و2

2

G12

12

1310

//

2و2

3

G16

16

1800

//

2و3

4

G18W

(مانوری)

8

1000

//

2و2

5

G22W

12

1500

//

2و2

6

GT26CW

16

3000

سوپر توربوشارژ

2و3

الف لکوموتیوهای G12  

این لکوموتیو که بمنظور حمل قطار و جایگزینی آنها بجای لکوموتیوهای بخاری بین سالهای 1335 تا 1341 به ناوگان راه آهن ایران پیوستند و از نوع چهار محوره و سبک می باشند و روی آنها یکدستگاه موتور دوازده سیلندر (V ) شکل خروجینی مدل 5SVC روزنامهخ بلووری با سیستم انژکتور مستقل نصب و دارای نسبت تراکم 1 : 16 بوده و با آب خنک می گردد. دارای دو سیستم روغنکاری مجزا (اصلی و خنک کننده پیستون) می باشد. انتهای عقب موتور به یکدستگاه ژنراتور مدل D12 که برق تولیدی آن از نوع DC بوده و به مصرف چهار دستگاه تراکشن موتور مدل D-47B می رسد و این کوپلینگ به یکدستگاه کمپرسور هوا مدل WXO که بوسیله هوا خنک می شود و وظیفه تامین هوای فشرده مورد نیاز لکوموتیو و قطار را بعهده دارد، سر میل لنگ (جلو موتور) از طریق کوپلینگ با عث حرکت جعبه دنده پروانه خنک کننده رادیاتور آب موتور و یکدستگاه پروانه (ونتیلاتور) مخصوص هوارسانی جهت خنک کردن تراکشن موتورهای بوژی عقب می گردد.

یکدستگاه ژنراتور کمکی DC مدل A-7159 باتران 10KW که از طریق کوپلینگ و چرخ دنده در وسط و قسمت عقب موتور نسب شده که وظیفه تامین برق فشار ضعیف جهت تجریک ژنراتور اصلی و شارژ باطری و سایر مصرف کننده های فشار ضعیف را بعهده دارد هم چنین دو دستگاه بلوور که در انتهای موتور و طرفین ژنراتور کمکی نصب شده که نیروی خود را از طریق چرخ دنده رابط از میل لنگ دریافت و هوای مورد نیاز احتراق موتور را تامین می کند. فضای بین موتورخانه و اطاق راننده، کابین خودکارهای برقی قرار دارد و در جلوی اطاق راننده در قسمت پایین دماغه تجهیزات و ادوات ترمز و مخزن اصلی هوا و در بالا مقاومت های ترمز دینامیک و پروانه خنک کننده آنها قرار دارد. یکدستگاه پروانه (ونیتلاتور) که با محور ژنراتور کمکی از طریق کوپلینگ متصل شده است که هوای تولیدی آن وظیفه خنک کردن تراکشن موتورهای بوژی جلو و ژنراتور اصلی را بعهده دارد هوای خروجی از ژنراتور اصلی به فضای موتورخانه شده و باعثت فشار قرار دادن یکدستگاه موتورخانه می گردد. مخزن سوخت در پایین در قسمت زیرشاسی نصب شدن یکدستگاه پمپ برقی جهت انتقال سوخت مصرفی موتور از این مخزن به مدار مربوطه را بعهده دارد، در قسمت فوقانی انتهای لکوموتیو چهار دستگاه رادیاتور بصورت سری و موازی نصب شده که آب خنک کننده موتور در آنها جریان می یابد و در قسمت زیرین آن در قسمت بالای اطاق راننده برق شیپوری و رنگ ناقوسی در زیرشاسی جلو لکوموتیو سمت راست قرار گرفته است. اطاق راننده شامل پانل فرماندهی است که تجهیزات فرمان های حرکت و دینامیک و مارش و هم چنین ترمزهای سه دنده و شش دنده و کلیدها و نشان دهنده ها و روی آن نصب شده اند. ضمناً تجهیزات رفاهی شامل بخاری، منقل، آبسردکن می باشد، بروی شیشه جلوی راننده و درب ها برف پاکن نصب شده است و مخزن شماره دو اصلی هوا و جعبه های باطری ها که شامل هشت عدد باطری اسیدی می باشد در وسط و پایین شاسی لکوموتیو نصب شده است، استارت موتور از طریق سیم پیچ استارت داخل ژنراتور اصلی با برق باطری انجام می گردد، این لکوموتیو دارای دو بوژی دو محوره می باشد بر روی هرکدام رو موتور الکتریکی (تراکشن موتور) مدل D-47-B نصب شده که نیروی محرکه لکوموتیو را تامین می کند و همچنین سیلندرهای ترمز و جعبه های سن و اهرم بندی در هر بوژی نصب شده است در قسمت انتهای لکوموتوی در راه پله جهت دستیابی به سکوی بغل لکوموتیو و موتورخانه و از قسمت جلو پله قسمت چپ جهت ورود به اطاق راننده و پله سمت راست جهت مانورچی پیش بینی گردیده است در هر طرف شاسی عرضی دو تامپون زنجیر و قلاب سپر و همچنین شیر و لوله های هوا پیش بینی شده است.

یادآوری : لکوموتیوهای فوق تقریباً از رده خارج شده بود که بازسازی آنها با تغییراتی در اطاق موتور و افزایش توان آن در دست اقدام می باشد که تعدادی هم بازسازی و در سرویس قرار گرفته است.





نوع مطلب : لكوموتیو، 
برچسب ها : لكوموتیوGM،


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :